fredag 20. juli 2012

DØD SJEL

Av Birger Baug

Jeg har lest Død sjel av Birger Baug, en kriminalroman som virkelig trollbandt meg helt fra første side.  Ofte når jeg leser krim synes jeg at det er mye forutsigbart, og at forfatterne gjerne gir hint underveis som gjør at man løser gåten selv allerede halvveis i boken. Dette synes jeg ikke er tilfellet i Død sjel. Her synes jeg heller at forfatteren gir hint underveis som fører leseren på villspor og sår tvil, hvilket gjør boken enda mer spennende og uforutsigbar.
 http://193.91.211.230/bokomslagServer/SMALL_PICTURE/ZRkY0Ttgp83uNmFn-yvte0u2N+5T7GDM.jpg

Et drap i en av Oslos mest eksklusive designbutikker er starten på det som etterhvert skal vise seg å være noe langt større og mer dyptgående enn bare en vanlig drapssak. Før den første saken er løst dukker det opp flere lignende saker, der bakmennene helt tydelig har et mål for øyet - nemlig å ramme de mest eksklusive klesforretningene i landets største byer. Men hvem er det egentlig som står bak handlingene og hvorfor gjør de det?

Saken er så omfattende og vel planlagt at politietterforskerne står helt på bar bakke uten tegn til å finne svar på gåten, inntil de en dag finner et spor å følge. Gåten rulles deretter sakte men sikkert opp, og etterhvert som handlingen skrider frem blir både etterforskerne og vi lesere tvilende til om sporene som følges har noe for seg. Hva er det egentlig som skjer? Er gjerningsmennene hjernevasket for å utføre handlingene? og er noen i politiet mer  involvert i saken enn de egentlig burde vært? Dette er spennende lesning der selv heltene blir rammet og ingenting er over før boken er slutt. Absolutt en bok jeg vil anbefale!

Hege

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skrive ut

Skrive ut på skolen

Jeg får stadig spørsmål om hvordan man skriver ut på skolen. På oppslagstavlen ved printeren i biblioteket henger det en plakat som heter Sk...