Fordypningsemne i norsk

Et av kompetansemålene for Vg3-elevene er særemne/fordypningsemne i norsk. En oppgave der elevene skal skrive en selvvalgt utforskende oppgave innenfor norskfaget. Dette er en oppgave mange gruer seg til, både fordi den er omfattende og arbeidskrevende og fordi den krever at eleven gjør et valg blant et utall av valgmuligheter.

Men fortvil ikke!

Det finnes mange ressurser som kan hjelpe til.
Først og fremst er det lurt å tenke over egne interesser. De beste oppgavene skapes når eleven skriver om noe som faktisk interesserer vedkommende. En annen ting å tenke på er at man ved valg av emne bør tenke på å ta for seg en spesifikk problemstilling og ikke prøve å gape over for mye av gangen.

Så var det det å finne ut hva man egentlig er interessert i da. Hvis du ikke klarer å sortere ut hva du egentlig er interessert i så snakk om det med venner og familie. De kjenner deg godt og kan trolig hjelpe deg litt på vei. Ellers kan du spørre læreren din, eller bibliotekaren (meg) - eventuelt høre på ditt lokale folkebibliotek. Desto flere du spør om råd - jo flere forslag, men også mer omfattende og kanskje vanskeligere valg.

Det finnes også sider på Internett som kan hjelpe deg. Deichmanske bibliotek har utarbeidet en kjempefin temabase for akkurat særemne i norsk. Denne gir forslag om mange ulike emner og innfallsvinkler, under hvert emne er det også forslag om litteratur som kan benyttes. Andre nettressurser som kan være verdt å sjekke er siden til Sølvberget  som veileder om hvordan man gjennomfører en fordypningsoppgave, og Studienett sin side med 200 forslag til temaer.
I tillegg kan Norsklærerens særemne-tips på ubok.no være nyttig å ta med seg.

Jeg håper disse rådene kan komme til nytte. Bare husk at oppgaven du skriver skal være din, et produkt av noe du har jobbet med og utforsket. Noe du skal være stolt av å levere! Det kan koste "blod, svette og tårer", men en gjennomført fordypningsoppgave er også gull verdt. Man lærer mye både om emnet man skriver om og om seg selv under prosessen.  Etterhvert som arbeidet skrider frem innarbeider man seg arbeidsmetoder samt at man vil oppnå forståelse av hvor viktig det er å ha gode og pålitelige kilder. Begge deler er erfaringer som vil være nyttige både til videre studier og i arbeidslivet.


LYKKE TIL MED OPPGAVEN!

Hege








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skrive ut

Skrive ut på skolen

Jeg får stadig spørsmål om hvordan man skriver ut på skolen. På oppslagstavlen ved printeren i biblioteket henger det en plakat som heter Sk...