tirsdag 18. desember 2012

Snart er det juleferie

De siste ukene har bibliotekbloggen vært viet til julekalenderen, så nå synes jeg at det er på tide med litt annet også.

Ettersom det nærmer seg ferie, kan det jo tenkes at noen av dere ønsker å låne med dere noe hjem, enten det er bøker, filmer, blader eller noe annet. Her finnes ihvertfall litt av hvert å velge i.


Kanskje du vil lære å spille ukulele i ferien? isåfall ble den lilla ukulelen innlevert i dag og er i skrivende stund ledig for utlån.







Eller hva med en bok? Da har du ihvertfall mye å velge blant:


Hvis du er sportsinteressert kan jeg kanskje friste med boken om den svenske fotballspilleren Zlatan Ibrahimovic, der han forteller  om oppveksten sin, vennskap og fiendskap. Videre om lagene han har spilt på, familieliv og om hvordan pengene styrer internasjonal fotball.   Eller kanskje det frister mer å lese om de to tidligere norske toppalpinistene Kjetil Andrè Aamodt og Lasse Kjuus i boken  Aamodt og Kjus : 35 år som konkurrenter. Og brødre ?


Begge finnes her på Lille-Alexandria, så det er bare å komme og låne hvis du ønsker.

Hvis du ikke interesserer deg for sport er muligens en roman tingen... Her er det så mange bøker å velge i at det er umulig for meg å anbefale uten å vite hva du liker å lese, men jeg kan jo fortelle litt om to av de nyere bøkene som ikke er av type "bestselgere":

Elsk meg; avlogget av Gunn-Helen Øye handler om Helena, en voksen kvinne som ble skilt for et år siden og fremdeles dveler ved bruddet med eksmannen . Hun kommer liksom ikke videre med livet sitt og synes tilværelsen en grå og kjedelig uten en mann ved sin side, men det endrer seg fort når hun oppdager at det finnes dating-tjenester på internett... En humoristisk, men også litt sår roman om nett-dating der hovedpersonen i boken blir nødt til å se seg selv og sin egen tilværelse i øynene.

Du vet ikke hvem jeg er : roman av Line Merethe Nyborg
Elin er  tjue år og har flyttet fra Nord-Norge til Oslo for å gå på reklameskole. Romanen åpner med at hun er alene med et lite barn. Deretter går vi litt tilbake i tid og følger henne gjennom en periode med usikkerhet i forholdet til sine omgivelser, sin egen identitet og sine ferdigheter som kunstner.

Mer interessert i Krim? Det er flere nye kriminalromaner å velge mellom, men også endel av det jeg har hatt en stund er verdt å lese. For eksempel kan jeg nevne Postcard killers av Liza Marklund og James Patterson. En lettlest og engasjerende krimroman der et ungt par på reise i Europa blir funnet drept - en skjebne som også rammer andre par i flere europeiske byer. I sentrum av etterforskningen havner ufrivillig den unge  journalisten Dessie Larsson...
Denne har jeg både som bok og lydbok - og har du ikke prøvd deg på lydbøker før, vil jeg absolutt anbefale deg å prøve!


Ellers er det både filmer, tegneserier og ukeblader til utlån her - siste nytt på filmfronten er Kon-Tiki filmen om Thor Heyerdahls ekspedisjon over Stillehavet på en flåte av balstre. Jeg har også mye annet, så det er bare å søke i Websøk.

Julekalenderen fortsetter selvsagt ut uka. Ettersom julaften erpå mandag og skolen er ferdig på fredag blir luke 20-24 trukket fredag morgen - så blir det opp til vinnerne om de klarer å la være å åpne pakken før tiden....

PS: og dere: ikke glem å besvare luke 18 da...
Hege

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skrive ut

Skrive ut på skolen

Jeg får stadig spørsmål om hvordan man skriver ut på skolen. På oppslagstavlen ved printeren i biblioteket henger det en plakat som heter Sk...