mandag 21. januar 2013

Nye ungdomsbøker i biblioteket

Nå har jeg fått noen nye ungdomsbøker som jeg gjerne vil promotere litt ekstra.

Den første er boken "Sirkelen" av Mats Strandberg og Sara B. Elfgren. En roman som har fått følgende omtale fra forlaget:

En svensk sensasjon. Solgt til forlag over hele verden på rekordtid. Du har aldri lest maken!
Denne boka rommer alt et ungdommelig hjerte begjærer ( .. . ) oppsiktsvekkende god fantasydebut. (Cathrine Krøger, Dagbladet)
Engelsfors. Vakkert navn, gudsforlatt sted. Omgitt av dype skoger der mennesker ofte går seg vill og forsvinner. Seks jenter har akkurat begynt på videregående. De har ingenting til felles – bortsett fra at de har selve ondskapen i hælene. Nå tvinges de til å samarbeide for å overleve.
En natt da månen på mystisk vis er farget rød, føres seks ungdommer til den nedlagte folkeparken. De vet ikke hvordan de er kommet dit, eller hvorfor de er der. Men uten hverandre kommer de ikke til å overleve.
En svensk småby blir åstedet for en kamp mellom det onde og gode. Sirkelen byr på nesten 500 sider med intens spenning, kjærlighet, magi, håpløse foreldre, lekser, død og vennskap.
Fortsettelsen «Ild» er utkommet, mens den siste boka i Engelsfors-trilogien, «Nøkkelen», utkommer høsten 2013.


Dette sier norske bloggere:
Det som gjør det så himla bra er hvor vanlig Engelsfors og de som bor der er. ( ... ) Denne balansen mellom hverdagsproblem som du tror på, og magi, telekinese, demoner og hekser er perfekt. ( ... ) Skildringene av disse jentene i første klasse videregående er uovertruffen. ( ... )  Denne boken slukte jeg. (Bloggen Ungdomsboka)

Sirkelen har fått så mye skryt at det nesten var skummelt å begynne på den. Heldigvis kan jeg melde at Sirkelen var en altoppslukende leseropplevelse for meg, det har vært svært vanskelig å rive seg løs for å gjøre andre ting. (Bloggen Flukten fra virkeligheten)

Jeg tviler ikke et sekund på at Sirkelen blir stort. Vi kommer til å høre om disse jentene og deres magiske kamp i Engelsfors i flere år fremover. Skulle jeg valgt en ungdomsbok å gi i gave, så hadde jeg valgt Sirkelen. Dette er ungdomsboka som ikke tror ungdommer er dumme, og det alene er grunn nok til å gi den en sjanse. (Bloggen Christine leser)

Jeg leste mesteparten av denne boken i en jafs. Den var så fascinerende at jeg ikke hadde lyst til å legge den fra meg. ( ... ) Sirkelen er spennende og morsom, men mer enn noe annet er den god fordi den skildrer realistiske karakterer. (Bloggen Betraktninger)

Jeg ville ha elsket denne boken som ung, og jeg likte den godt nå også. ( ... )  Jeg tror også at denne boken har det som skal til for å hevde seg mot konkurransen fra de engelskspråklige titlene nettopp fordi den er både troverdig og hverdagslig. Det oppleves som mer uhyggelig når det overnaturlige og fantastiske blir gitt spillerom på en trøtt og lite sted hvor det bor mennesker som minner om deg og meg. ( ... ) Jeg er kjempespent på hva som vil skje videre i denne serien. Forfatterne har lagt ned grunnsteinene til noe som kan bli veldig, veldig interessant å følge med på fremover. (Bloggen Bokelskerinnen)

kilde: http://www.gyldendal.no/Barn-og-ungdom/Boeker-for-ungdom/Sirkelen 


Jeg har også fått den andre boken i "Uglies-trilogien" av Scott Westerfeld. Fra før har jeg boken Uglies som handler om Tally som lever i en verden der alle ved fylte 16 år skal gjennom plastiske operasjoner for å bli vakre slik at de kan flytte inn i "Penby". 

I denne andre boken som heter "Pretties" har Tally blitt pen, men er hun lykkelig av den grunn? 

Baksideteksten på boken lyder: Pretties er bok to i den spennende Uglies-serien. Tally har endelig blitt pen. Hun er perfekt, har dødskule klær, en superhot kjæreste og er ekstremt populær. Men bak alt sammen, bak de endeløse festene, luksusen og den totale friheten, har hun en murrende følelse av at noe er galt. Så får hun en beskjed fra tiden da hun ennå var stygg, og plutselig husker hun hva som er feil. Hun klarer ikke lenger å glede seg over livet i Penbyen når hun vet hva som er galt med ungdommene der. Tally må velge mellom å glemme eller å kjempe for livet - for myndighetene har ikke tenkt å la noen som vet få fortsette å leve. 



Jeg har også fått inn boken "Ingenting" av Janne Teller.
 
 Denne boken var en av bøkene som vg1 kunne velge å lese i norskfaget i høst, så endel av dere har nok lest den. Hvis du ikke har lest den kan du klikke på tittelen som er lenket til websøk og lese baksideteksten der. Dette er en forholdsvis liten bok på snaue 140 sider, absolutt overkommelig for de fleste av dere. Jeg har ikke lest boken selv, men har blitt anbefalt å ta den inn i samlingen, og nå er den altså på plass.





Håper dere synes en eller flere av bøkene virker spennende - det er bare å komme og låne. Jeg tar også imot ønsker og anbefalinger fra dere, så hvis det er noe dere vil jeg skal kjøpe inn eller anbefale er det bare å gi meg beskjed;)

Hege


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skrive ut

Skrive ut på skolen

Jeg får stadig spørsmål om hvordan man skriver ut på skolen. På oppslagstavlen ved printeren i biblioteket henger det en plakat som heter Sk...