tirsdag 3. september 2013

Hei alle sammen!
Nå viser kalenderen september og dere er godt i gang med skolehverdagen. I biblioteket har jeg vært travelt opptatt med å levere ut bøker til nye elever, ta imot fra de som har sluttet, samt utbytting av valgfrie programfag. Dette har vært en hektisk tid for meg, men det er jo morsomt også. Dessverre har det ikke blitt mye tid til overs til å formidle litteratur eller til å finne frem til gode nettressurser for dere, men nå begynner det å roe seg litt og jeg gleder meg over endelig å kunne være tilstede for dere igjen.

I sommer har jeg hatt tid til å pløye igjennom en rekke bøker - noe gammelt og noe nytt. En av de siste jeg har lest  er denne:

Den tomme stolen av J.K. Rowling
"Barry Fairbrother er i begynnelsen av førtiårene da han helt uventet dør, og etterlater den engelske landsbyen Pagford i sjokk. Stedet fremstår som en engelsk idyll, med sitt brosteinslagte torg og historiske kloster. Men under den vakre fasaden er det en by i krig. Det ledige setet Barry etterlater seg i sognerådet blir snart kilde til den største konflikten byen har opplevd. Hvem vinner dette valget preget av lidenskap, dobbeltspill og uventede avsløringer?"

Dette er forlagets omtale av boken som jeg vil betegne som en såpeopera i bokform. Den handler om en rekke personer i den lille landsbyen som alle har sine hemmeligheter og skjebner. Her får vi beskrivelser av et lite fungerende helsevesen, nabosladder, klasseskille, utenomektenskapelige forhold og ungdomsopprør for å nevne noe. Boken er Rowlings første roman for et voksent publikum, og for de som kjenner forfatteren fra Harry Potter bøkene, må jeg opplyse om at dette er noe helt annet. Boken fikk lunken kritikk i media da den utkom, men mange lesere har gitt den positive tilbakemeldinger. Selv synes jeg at dette var underholdende lesning - ikke en bok man dveler lenge med, men den har et godt driv og byr på mange "gjenkjennelsesfaktorer". Boken er snart på plass i biblioteket. Lyst til å låne? sjekk websøk om den har kommet.


Ellers har jeg vært igjennom sommerens toppselgere Politi av Jo Nesbø og Inferno av Dan Brown, som finnes både som lydbok og bok her på Lille Alexandria. Begge er gode krimbøker med bra driv som jeg tror veldig mange av dere vil like. Selv likte jeg Inferno best, men det har nok mest å gjøre med de forventningene jeg hadde til bøkene på forhånd.

I Politi er det politiet selv som står i begivenhetenes sentrum. På åstedet for en gammel drapssak blir en politibetjent funnet drept, og etterforskerne er uten spor. Savnet etter deres trolig beste kriminaletterforsker er merkbar, og på sykehuset er en hardt skadet pasient i ferd med å vokne opp fra koma...
Harry Hole tilbake, og det for fullt!  Boken er langt mer brutal enn de tidligere Harry Hole-bøkene og det skorter ikke på makabre beskrivelser.En tilpasning til det utenlandske markedet kanskje? Uansett: dette er en bok som river med seg leseren og som absolutt kan anbefales.


I Inferno tar Dan Brown oss med til Italia, nærmere bestemt Firenze - og nok en gang er det Robert Langdon - den amerikanske professoren innen religiøs symbologi, og ekspert på kunst, symboler og koder -  som må bruke all sin kløkt på å løse mysteriet som kan få uante konsekvenser om det ikke blir gjort i tide. Underveis må han kjempe mot tiden og usynlige forfølgere samtidig som han møter hindringer som krever at han bruker all sin kunnskap på å løse koder og på å finne frem til logiske sammenhenger.
Dette er en fartsfyllt roman som rører ved spørsmål om befolkningsvekst, epidemier og konsekvenser av vår "tukling" med naturens gang. En forrykende krim/thriller som fanger leseren fra første kapittel.



Jeg har selvsagt lest mye mer i sommer, så noen flere omtaler vil komme etterhvert som jeg får litt tid til overs.
Hege

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skrive ut

Skrive ut på skolen

Jeg får stadig spørsmål om hvordan man skriver ut på skolen. På oppslagstavlen ved printeren i biblioteket henger det en plakat som heter Sk...