mandag 6. august 2012

Havfruen

av Camilla Läckberg

Havfruen er den sjette boken i Camilla Läckbergs serie om politimannen Patrik Hädstrøm og forfatteren Erica Falck, og jeg skal ærlig inrømme at jeg ikke hadde spesielt høye forventninger til denne boken, ettersom jeg har lest de fem foregående bøkene til Läckberg og synes det blir litt forutsigbart og likt. Når jeg likevel valgte  denne boken var det fordi jeg trengte en lydbok å male til i ferien, og dette var det eneste ledige digikortet å oppdrive...

....jeg angret ikke på at jeg lånte den! Boken var spennende og fanget oppmerksomheten min fra første kapittel - og jeg mener bestemt at denne var annerledes enn de andre fem, som jeg synes har vært litt i kategorien som jeg kaller "mer av det samme". Om det kommer av at jeg hørte på denne, mens jeg leste de andre fem bøkene skal jeg ikke si sikkert, men boken opplevdes i hverfall for meg som spennende. Handlingen i boken kommer greit frem av baksideteksten:

 Den sjette boken i suksesserien om politimannen Patrik Hedström og forfatteren Erica Falck i Fjällbacka Magnus Kjellner, lykkelig gift og far til to, forsvinner sporløst i Fjällbacka. Tre måneder senere blir han funnet fastfrossen under isen, med merker etter vold. Det blir dessuten kjent at en av vennene hans, Christian Thydell, i mer enn ett år har fått anonyme trusselbrev. Christian står foran sitt store gjennombrudd som forfatter, og på lanseringsfesten for romanen Havfruen får han enda en meddelelse. Han bryter sammen og viser brevene til Erica Falck, som har hjulpet ham med manuskriptet. Christian nekter å gå til politiet, men Erica smugler med seg et av brevene og viser det til Patrik. Hun er urolig for hva som kan skje. Patrik aner at det finnes en sammenheng mellom brevene og drapet på Magnus, og at sporene fører bakover i tiden.Camilla Läckberg (f. 1974 i Fjällbacka) debuterte som krimforfatter i 2003 og har siden skrevet seks romaner om Erica Falck og Patrik Hedström. To av disse ble nominert til Årets bästa svenska deckare. I 2006 ble hun tildelt Folkets litteraturpris. Camilla Läckbergs bøker er solgt i over to millioner eksemplarer bare i Sverige og er filmet av svensk TV.

Boken har vi her på Lille Alexandria og du kan se om den er ledig her


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skrive ut

Skrive ut på skolen

Jeg får stadig spørsmål om hvordan man skriver ut på skolen. På oppslagstavlen ved printeren i biblioteket henger det en plakat som heter Sk...