onsdag 27. mars 2013

God Påske!

Jada, jeg vet at de fleste av dere har hatt ferie siden fredag. Nå er det imidlertid bare en time til jeg også får ferie, og det skal bli godt - spesielt nå som solen skinner og det ser ut til at det er mulig å benke seg til i solveggen med litt spenstig lesestoff både før og etter skituren.

Man kommer vel ikke unna krimen i påsken, og hvis noen enda har til gode å finne noe å lese på kan jeg jo komme med noen tips helt på tampen.

Liker du krim av typen "politiromaner" vil bøkene til Jørn Lier Horst trolig falle i smak, det samme vil nok både kriminalromanene til Unni Lindell og Anne Holt for å nevne noen forfattere du kan søke etter.

Søker du etter den gode gammeldagse krimen og ikke har lest Bernhard Borges "De dødes tjern" er dette et absolutt "must" mener nå jeg. God gammeldags krim som for meg fremstår som den perfekte påskekrimmen: en gruppe mennesker i en skog ved et tjern og mistanke om både drapsmenn og spøkelser....herrrrlig!

Er du ikke helt hekta på den typiske påskekrimen, men søker spenningslitteratur likevel, kan du for eksempel prøve deg på en av Gert Nygårdshaug sine romaner. Jeg synes at Mengele Zoo er helt fantastisk. En spennende bok der kampen for miljøet står sentralt i handlingen og hvoli en gruppe unge mennesker setter livet på spill for å bekjempe pengegriske næringslivstopper.... Nygårdhaug har også skrevet noen mere "standard" kriminalromaner som for eksempel "Liljer fra Jerusalem" der politietterforsker Skarphedin Olsen må forsøke å løse en mordsak  der ingenting ser ut til å stemme. Et mord ? i en tilsynelatende ubebodd leilighet der gjenstander som gullstøv, arsenikk, liljer og store mengder størknet blod finnes, men likevel ikke hører hjemme..  En politiroman litt utenom det vanlige, men veldig underholdende.


Det var dagens lille hilsen fra meg.

God påske!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skrive ut

Skrive ut på skolen

Jeg får stadig spørsmål om hvordan man skriver ut på skolen. På oppslagstavlen ved printeren i biblioteket henger det en plakat som heter Sk...