tirsdag 23. april 2013

Øl og bøker

For en liten stund siden brygget elevene på Vg2 kokk/servitør og matfag øl. Det ble laget to typer; en vanlig lys pils og en stout som er en mørkere ølsort. Ølet fikk navnene "Rosenvildestauten" og "Rosenvildepilsen" og har fått flotte etiketter med bilde av skolen og fylkets emblem. Jeg er så heldig at jeg har fått et eksemplar av hver ølsort. De har jeg satt i glassmonteret her på Lille-Alexandria for at dere skal få se hvor fine de er. Dessverre kan jeg ikke tilby smaksprøver, så dere får nyte synet av dem istedet.

Rosenvildestauten og Rosenvildepilsen
 Litt nye bøker har også ankommet, blant annet tegneseriene Athos i Amerika/Jason og Kanon 5/ Kverneland/Fiske.

Serietegneren Jason som egentlig heter John Arne Sæterøy og er fra Molde, er  kjent for sine karakteristiske dyrefigurer uten pupiller og med en hengslete nesten melankolsk kroppsholdning og tanketomt uttrykk. I Athos i Amerika får du seks  historier -blant annet den "selvbiografiske" Katt fra himmelen der han tegner seg selv som en fordrukken, hensynsløs drittsekk med voldelige tendenser, og historien Tom venter på månen som utelukkende består av tankebobler som verbal uttrykksform. God underholdning med fin variasjon!

Kanon 5/ Kværneland og Fiske byr på stor variasjon i uttryksform. Her er alt fra fotografier til karrikaturer brukt til å illustrere historiene. Selv synes jeg historien Charlton Heston på Dæhli var en artig sak - sikkert på grunn av lokalhistorien.. Endel Munch er også representert i denne utgaven i tillegg har den flere flere kortere vitsetegninger og illustrasjoner.

For de som er interessert i retro, design og gjenbruk kan jeg friste med boken Sjarmerende retro/Ellen Dyrop som byr på mange kreative ideer til DIY (do it yourself) i retrostil og tips til alternative/nye bruksområder for ting man har liggende. Boken har også oppskrifter/maler.



Gjennom kulturfondet fikk jeg også denne boken  på nynorsk av Bjørn Sortland. Jeg har ikke få lest den enda, men jeg liker bildet på bokomslaget og synes tittelen er så kul at jeg måtte ha den med her: "Ho tok av seg blusen og sa ho var bibliotekar".

Boken har fått gode anmeldelser i media og baksideteksten lyder: "Ho tok av seg blusen og sa ho var bibliotekar er ein roman om ugifte Ivar. Han er både fundamentalist og ekstremist. Ikkje berre trur han på den absolutte kjærleiken, han trur på ekteskapet også. Kosta kva det kosta vil." 
Dette er en liten bok med stor linjeavstand og tegnede illustrasjoner som gjør at den trolig leses på et par dager. Et tips til de som ønsker å lese nynorsk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skrive ut

Skrive ut på skolen

Jeg får stadig spørsmål om hvordan man skriver ut på skolen. På oppslagstavlen ved printeren i biblioteket henger det en plakat som heter Sk...