mandag 11. september 2017

Hjernen er stjernen: ditt eneste uerstattelige organ

Av Kaja Nordengen


Denne boken kom jeg helt tilfeldig til å bla litt i en dag i sommerferien- og jeg ble så fascinert at jeg pløyde igjennom den på et par dager. For hvor mye vet vi egentlig om hjernen vår? Jeg må si at det var mye interessant her som jeg verken har visst eller lurt på. Ulike temaer tas opp i de forskjellige kapitlene. Kan man for eksempel spise seg til bedre hukommelse? Blir man lykkeligere av Botox og hvorfor kan mennesker med autisme regne lange tallrekker, mens de ikke fungerer i det sosiale livet? Boken besvarer mange spørsmål, men stiller også en del nye - for hjernen er et organ som det absolutt må forskes mer på.

En av tankevekkerne for meg var kapittelet hvor forfatteren tar opp emnet transplantasjon. For hvorfor kan man ikke transplantere en hjerne? Fordi den er informasjonssenteret vårt og det er der personligheten minnene og alt annet som er oss er lagret. Hjernen er oss - eller vi er hjernen vår, så om man transplanterer en hjerne vil det i realiteten bety at man transplanterer en kropp... veldig spennende!

Hjernen er stjernen er en informativ bok, men ikke kjedelig av den grunn. Mye humor og hverdagshendelser man kjenner seg igjen i er beskrevet - og vi får svar på hvorfor noen er bedre på å holde avtaler enn andre og hva som gjør at enkelte er naturlig skoleflinke, mens andre sliter. Det er faktisk slik fra naturens side.

Les boken, så kan du begrunne din forsinkelse eller ditt spontane utrop med "trøbbel i den pre-frontale hjernebarken" neste gang du trenger en unnskyldning :)



Hege





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skrive ut

Skrive ut på skolen

Jeg får stadig spørsmål om hvordan man skriver ut på skolen. På oppslagstavlen ved printeren i biblioteket henger det en plakat som heter Sk...