torsdag 9. august 2018

Jeg skal fortelle deg min hemmelighet


Av Petter A Stordalen og Jonas Forsang


BAKSIDETEKST:
«Dette er ikke historien om hva jeg har gjort. Dette er historien om hvordan jeg gjorde det»
Dette er en bok for deg som vil lykkes. En bok om å se muligheter der andre ser problemer. Om å få det beste ut av menneskene rundt deg. Om å vinne i forhandlinger. Om å satse i dårlige tider. Om å gutse der andre nøler. 

Det er hemmelighetene til en av Nordens mest suksessfulle gründere. Hemmelighetene som tok ham fra å jobbe i en jordbærbod på torget i Porsgrunn, til å eie et av verdens største hotellkonsern. Det er teknikkene han ikke lærte på skolen. Teknikker alle kan benytte seg av.

Men det er også historien om ofrene underveis. Om de brutte vennskapene, forholdet til faren og rollen som far og ektemann. Dette er historien om Petter Stordalen. Om raidforsøk, dobbeltmoral og milliardavtaler - og det ene spørsmålet han ikke finner svaret på: Var det verdt det?


Jeg leste denne boken i sommer og ble virkelig begeistret! Som svært mange andre har jeg min egen oppfatning av Petter Stordalen, både som forretningsmann og som privatperson. At han er dyktig i sitt fag er det vel liten tvil om, men slik han fremstilles i media kan han bli litt "mye". En absolutt fargerik person, og en mann som har ord på seg for å være en god leder for sine ansatte. Men hvem er han egentlig, og hva er hemmeligheten bak hans suksess? Jeg bestemte meg for å gi boken en sjanse for å se om jeg kunne få svar på disse spørsmålene.

I boken forteller Stordalen om opp- og nedturer i forretningslivet. Han forteller om å våge å ta sjanser og innrømmer at han innimellom har hatt stor suksess og andre ganger "gått på trynet". Historier om hvordan han han måttet tråkke sine konkurrenter på tærne og hvordan han selv har blitt overkjørt er også representert. Historien forteller om oppturer der han utbroderer hvilke feller man absolutt ikke skal gå i, samtidig som han innrømmer å ha begått nettopp de samme feilene som han advarer mot.

Personen vi møter i boken virker ærlig, hardtslående og ydmyk. Han forteller om seg selv og sine utallige stunt for media, og innrømmer at svært mye er spill for galleriet. Alt for å oppnå publisitet. På den andre siden møter vi også privatpersonen Petter Stordalen, og i små glimt forteller han om sitt forhold til sin kone og kampen mot hennes sykdom.

Det skinner sterkt igjennom at han er stolt av sitt arbeid og hva han har oppnådd, samtidig som han viser en storhet ved stadig å ønske å dele sin suksess og sine erfaringer med andre. Jeg sitter i hvert fall igjen med et godt inntrykk av denne forretningsmannen som helt klart unner seg luksus, men som gjør det uten å virke stormannsgal.

En bok med alvor og humor hånd i hånd. Vel verdt å lese.


Hege




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skrive ut

Skrive ut på skolen

Jeg får stadig spørsmål om hvordan man skriver ut på skolen. På oppslagstavlen ved printeren i biblioteket henger det en plakat som heter Sk...