torsdag 30. august 2012

Lek med tekst og bilde: Jan Stenmark

Hei hei!

I dag har jeg lyst til å dele litt kreativ humor med dere. Humor i dag presenteres ofte som en tekst eller et bilde - eller en kombinasjon av disse - som gir en eller annen form for mening. Som regel er det slik at tekst og bilde utfyller hverandre og skaper en dypere mening eller tydeliggjør det budskapet som forfatteren ønsker å formidle. Noen ganger er det stikk motsatt: bilde og tekst har helt forskjellig budskap, og ved å legge ny tekst til gammelt bilde skapes en motsetning som kan gi grunnlag for helt ny oppfattelse av  bildet enn hva som var meningen i utgangspunktet.
Den svenske serietegneren Jan Stenmark er en av de som benytter en slik motsetningsfylt teknikk. Han kombinerer retro-bilder, i hovedsak fra 40-60 tallet, med nye og ofte ironiske tekster - og skaper dermed en egen form for kunst som får frem smil og latter hos de fleste. Jeg synes dette er en veldig spennende kunstform og tenkte derfor at jeg vil dele litt Stenmark med dere i dag:

















Artig, ikke sant?!?!? Vil du vite mer om Jan Stenmark kan du lese om ham i et intervju gjort av NRK i 2006 her. Nederst på siden fra NRK finner du en liste over Stenmarks bokutgivelser samt lenker til flere av hans kollasjer og bilder. Dessverre har jeg ikke noe av ham her på Lille-Alexandria, men hvis dere ønsker det så skal jeg helt sikkert klare å skaffe noe;). Jeg tar gjerne tilbakemeldinger!

Hege

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skrive ut

Skrive ut på skolen

Jeg får stadig spørsmål om hvordan man skriver ut på skolen. På oppslagstavlen ved printeren i biblioteket henger det en plakat som heter Sk...