Forlaget skriver:
Kunnskapsløftet krever at det skal arbeides med skriving i ALLE fag, men forskning tyder på at det ikke skjer. Denne boken vil bidra til å endre praksis og gir konkrete råd til hvordan skriveundervisning kan gjennomføres i sentrale fag på videregående trinn.
Boken setter fokus på den skrivingen som viser seg å være mest krevende - og som er felles i alle fag: argumentasjon og kildebruk. Her formidler lærere selv sine egne skrivepedagogiske opplegg rett fra klasserommet, både i fellesfagene samfunnsfag, naturfag, engelsk, RLE og norsk, og i programfagene biologi og treningslære.
I tillegg har boka med et kapittel om rektors muligheter som leder for tverrfaglig skrivesamarbeid mellom faglærere ved skolen, og et kapittel som beskriver skrivepedagogiske arbeidsmåter som er nyttige i alle fag. Elevsynspunkter er også med.
Boken bygger på de konkrete erfaringene til lærere og skoleledelse ved Nadderud videregående skole og skriveforskere ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Sammen har de gjennom flere år arbeidet med å prøve ut og vurdere samarbeidsformer mellom lærerne og konkrete undervisningsopplegg i klasserommene. Resultatene er så gode og tankevekkende at de bør interessere alle lærere og skoleledere på videregående trinn. (Kilde Universitetsforlaget.no)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar